I en brittisk studie publicerad 2018 med 40 000 deltagare har forskare undersökt sambandet mellan ett förändrat intag av grönsaker och frukt relaterat till vårt psykiska välbefinnande.

 

Daglig extra portion med grönsaker och frukt

I studien har forskare sett en tydlig koppling mellan att kunna må bättre och få bättre humör bara genom en extra portion varje dag med grönsaker och frukt. Resultaten från studien visar att denna kostförändring kan ge lika god effekt på välbefinnandet som att öka motionen med 8 extra dagar med promenader på 10 minuter var under en månad. Exakt vad det är som har en direkt orsak för att vi mår bättre vet man ännu inte.

I undersökningen tog forskarna också hänsyn till fler faktorer som också kan påverka välbefinnandet som ålder, civilstånd, utbildning, arbete, inkomst, livsstil, övrig hälsa och annan kost med exempelvis mejeriprodukter och bröd.

 

Tidigare studier visar samma resultat

Att äta mer grönsaker och frukt är något som kan få kroppen att må bra känner de flesta till och nu visar studier att det också har positiv effekt för vårt psykiska välbefinnande. Tidigare studier genomförda i Nya Zeeland och Australien har visat samma resultat för detta och den brittiska studien bygger på dessa tidigare studier men denna studie är mer omfattande.

 

Viktigt med studier som visar resultat av små förändringar

Det är viktigt med den här typen av studier som visar att även små förändringar av kost och motion kan ha en så pass stor inverkan både på vår kropp och vårt välmående. Det är då betydligt lättare att försöka och att verkligen genomföra viktiga livsstilsförändringar och samtidigt veta att bara små förändringar verkligen gör skillnad.

Källa: University of Leeds

Author Redaktionen

More posts by Redaktionen

Leave a Reply