För dig som har ett kontorsjobb kan det bli mycket stillasittandes under en hel arbetsdag. Forskning visar att vi behöver röra på oss ungefär en gång i halvtimmen för vår hälsas skull men det finns många fler fördelar med att stå upp och jobba.

 

Motverka ryggproblem genom att stå och jobba

Ryggraden utsätts för påfrestningar när vi sitter ner och jobbar. Det är också svårt att bibehålla en bra och naturlig hållning. Du kanske har en tendens att luta dig framåt när du noggrant ska läsa något eller kanske lutar dig åt sidan när du pratar i telefon eller på annat sätt ändrar kroppens naturliga hållning.

Att stå och jobba underlättar för ryggraden men det gäller att du har skrivbordet i rätt höjd. Stå så länge det känns bra eftersom allt för långa stunder kan få dig att belasta snett med tyngdpunkten på ena foten.

 

Axlar, nacke och knän

Det är lätt att få spända axlar och nacke om du har ett kontorsjobb och sitter mycket. Det är inte bara ryggraden som vinner på att du står upp utan även axlar och nacke kan dra nytta av en naturlig hållning. Våra knän behöver aktiveras vilket de får när du står upp. Du står då inte helt blixtstilla hela tiden utan gör små rörelser ganska ofta vilket håller igång dina knän.

 

Stärkta magmuskler

När du står upp använder du dina magmuskler utan att du kanske märker det. Sitter du låter du istället musklerna slappna av.

 

Stå för bättre matsmältning

Att stå är ett enkelt sätt för att underlätta för matsmältningen. När du sitter trycks magsäcken ihop vilket ger en långsam matsmältning och du kan få svullen mage och kramper.

 

Variation

Att stå för länge är inte heller bra för kroppen. Kroppen mår bäst av variation.

Author Redaktionen

More posts by Redaktionen

Leave a Reply