Du behöver inte lägga om hela din kost eller börja träna fem dagar i veckan för att kunna få bättre hälsa. Stora förändringar kommer du troligtvis ändå sluta med lika snabbt igen då det tar tid innan det verkligen har blivit en varaktig livsstilsförändring. Det är då bättre att satsa på små livsstilsförändringar som kan ge dig bättre hälsa. Det gör det lättare för dig att fortsätta med dem för det krävs inte så mycket av dig.

 

  1. Prioritera sömnen istället för den där filmen eller datorspelet

Det kan lätt bli en ond cirkel av att långa perioder sova för lite vilket i sin tur kan ge dig sömnsvårigheter. Det kan bli svårt att somna och du sover oroligt vilket ger dig dålig sömnkvalitet. Du behöver prioritera sömnen för att kroppen ska få chans att återhämta sig så att allt i kroppen fungerar så bra som möjligt, även ditt immunförsvar.

 

  1. Lägg ifrån dig mobilen, stäng av TV, musik och andra ljud när du äter

Vi har hela tiden ljud omkring oss och påverkas av sinnesintryck ständigt och jämt. Vår hjärna behöver åtminstone små korta stunder av lugn och ro för att smälta alla intryck. När du äter är det ett lämpligt tillfälle att stänga av alla ljud och distraktioner. Framförallt är det bra för återhämtning men studier visar också att du äter för snabbt och för mycket om ditt fokus ligger någon annanstans. Ytterligare en vinst är att om du regelbundet får lugna pauser kan du få lättare att somna på kvällen.

 

  1. Ta en promenad med en vän

Att hinna med träning och att umgås med vänner kan vara svårt i vardagslivet ibland. Var effektiv och kombinera nytta med nöje. All träning är bra och socialt umgänge är mycket bra för hälsan.

Author Redaktionen

More posts by Redaktionen

Leave a Reply