Vi vet alla hur svårt det är att bryta dåliga vanor. Du bestämmer dig för en förändring, kör 2 – 3 dagar stenhårt och sedan trappas det ner eller avstannar helt och du är tillbaka i samma gamla spår igen. Känner du igen dig? Vi berättar här om 3 knep som kan hjälpa dig att bryta dåliga vanor.

  1. Bryt ner dina mål till små enkla livsstilsförändringar

Det största misstaget många gör är att ge sig på för stora mål och därmed göra allt för stora förändringar från den vanliga livsstilen. Det leder oftast ingen vart och resulterar ofta istället i att du känner dig misslyckad och att du intalar dig själv att det inte är någon idé att göra det igen.

Har du som mål att äta hälsosammare? Då gäller det att inte lägga om hela din kost för det är väldigt få som lyckas att göra det till en hållbar livsstilsförändring. Fundera på hur du äter idag och vilka små förändringar du kan göra som ett första steg tills det har blivit en ny vana innan du tar nästa steg. Du kanske kan lägga till en enda grönsak till varje måltid eller börja med det om du aldrig äter grönsaker.

 

  1. Anpassa miljön och förbered

Har du bestämt dig för att äta mindre socker och andra onyttigheter kan du anpassa miljön genom att inte handla hem det. Det är otroligt svårt att låta bli och äta det om du har det hemma.

Har du bestämt dig för att börja träna mer kan du förbereda genom att se till att alltid ha dina träningskläder tvättade och nerpackade i träningsväskan eller låt dem hänga framme så att du snabbt kommer i dem.

 

  1. Prioritera sömnen

Att sova tillräckligt mycket och få en bra sömn kan hjälpa dig att ta itu med andra saker i ditt liv. Vi påverkas mer än vad vi tror om vi sover för litet eller inte sover tillräckligt bra.

 

Author Redaktionen

More posts by Redaktionen

Leave a Reply